Bakverken!

tänkte jag skulle slänga upp lite bilder, & kanske ett gott recept på något från de vi bakat i helgen. Ni får nöja er med att de bara är bilder som är tagna med mobilen..

Börjar slänga in en bild på Bullarna & Pepparkaksmuffinsarna vi gjorde. Macke skötte om att baka bullarna och jag muffisarna :)




Sedan bakades det Pepparkakscheesecake - som jag överraskade min Man med igår till 1:a advents fika efter lunchtid..:)

Tänkte att medans jag lägger upp bilder på detta bak, så slänger jag in recept. För dom är huuuuur goda som helst!!

Recept på pepparkakscheesecake

25 st pepparkakor
50 g smör
1 msk strösocker

"Krossa pepparkakorna med mixer/matberedare.
Smält smöret tillsammans med sockret.
Häll sedan smöret över pepparkakssmulorna & rör ihop det.

Tryck sedan ut "degen" i formar.




Sen till själva sörjan som ska vara på.

"200 g färskost
3 st äggulor
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker
4 dl grädde
2 msk saft av en apelsin
Skalet av 1 apelsin (jag hade inte i det)"

Vispa ihop färskost,äggulor, socker & vaniljsocker till en smet.
Vispa ihop grädden i en separat bunke.
Rör sedan ner grädden i smeten. Rör sedan ner apelsinsaften & apelsinskalet.
klicka sedan ut smeten i varje form.



Sedan dekorerade jag några av dessa med pepparkakor & några utan.







Sen igår em så bakade jag och maken lite lussebullar =) grymt gott! Sen luktar det ju så härligt i hela huset av saffran! :)




Kommentarer
Postat av: Marie

Vilka bakverk...ta gärna med till jul!



Tänkte bara höra hur det går med bantningen?

2011-11-28 @ 17:45:30
Postat av: Evve

Hade väl tänkt de först.. Men kom på att dom håller sig nog inte ner till er, glasyren och de lär ju smälta ut och bli en enda gegga :P



jadu.. den går lite sisådär.. Vissa dagar är jag riktigt skötsam.. men andra dagar är de sämre.. =/

2011-11-28 @ 17:49:51
Postat av: Marie

Det går ju att lägga på glasyren sedan ni kommit fram;)

2011-11-29 @ 08:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0