V.24

Gick in i v.24 i söndags. Nu rullar veckorna på fort!

Helgen som var åkte jag ner till Piteå för att hälsa på. Sen hade även jag och mamma planerat in en Ikea resa lördagen.

Fredagen hände väl inte så mycket. var först på föräldrautbilding, sen bar det av hem och packa det sista. Hämta upp Sandra & Bea som skulle lifta till Piteå.
Kvällen bjöd inte på så mycket, var & hälsade på Grönlunds.
Sen hämtade jag syrran som var i Sikfors.

Lördagen åkte vi iväg till Ikea. Mamma, jag, Syrran & Anna W.
En riktigt trevligt dag. Synd bara vädret inte var med oss i Haparande. Meen vi var ju inomhus mesta tiden, så de gjorde väl inte så mycket ;)
Blev lite shopping.. Mest till barnrummet, spjälsäng m. tillbehör till den. =)
Är faktiskt lite "stolt" över mig själv, att jag inte handlade mer än vad vi behöver just nu. Höll mig till vår shoppinglista. :) en sak är då säker, man får ändå gode mycket för pengara på Ikea!

När vi kom hem till Piteå så var det att starta med förberedelserna för grillkvällen. wallons m.familj & boman.
Trevligt & go mat! =)
Åt ute i inglasningen.. Snacka om sommar!
Blev så att jag stannade till runt 22 innan jag åkte hem mot Arjeplog. Bilen var helt fullpackade i saker.. hihi..

Strax efter tolv tiden var jag hemma. direkt vi hade packat ur bilen så började vi montera sakerna. macke var så ivrig på det.. Hehe :)
så den natten blev spjälsäng & skötbordet monterat.

Söndag var det arbete som gällde. började 12 så lite sovmorgon fick man, behövligt!
Efter jobbet så började vi möblera om här hemma. För att göra klart för barnrummet. Kontoret blev ner flyttat till "andra delen" utanför pannrummet och gästrummet. Jag blev riktigt nöjd!

Har även fått sålt den stora bokyllan. Så vi får lite mer yta i vardagsrummet. Har fått en riktigt fin fåtölj av svärmor. min blivande "ammnings" fåtölj ;P
jag har så mycket planer på vad & hur jag vill ha det i rummen. Och macke är faktiskt med på det mesta. Men just nu står det mesta still för oss.. Men ska nog ta oss i kragen och göra iordning mer ikväll. Lär nog inte bli klart i första taget. tar en dag i taget.
vi har ju till september på oss att få ordning på allt :)

Sen har vi även fått låna ett släp så vi ska kasta masta skrot på det och dra iväg till återvinningen! Kanske får bli imorgon, då macke haft långkörningar varje dag i veckan. Så då är han inte hemma förräns efter sju på kvällen. Känns lite sent börja kasta upp skräp på släpet då.

1 Juni är en dag att minnas nu :)
Det datumet som bebis sparka så hårt att Macke äntligen fått känna! Hur fantastiskt som helst ♥
Så nu känner man mer eller mindre varje dag då bebis sparka, om man lägger sig ner & ger bebis lite tid.. :)
ojj vad jag längtar efter dig nu lilla hjärtat!
Vill hålla dig, krama dig & pussa dig!
Vill se vem du är som bor där inne i min mage. Vi gör inte annat än att längta efter dig! ♥

Har även fått godkänt från försäkringskassan om havandeskapspenning. Gick så otroligt fort så jag tappa nästan hakan. Nee men.. :P tog 1 ½ vecka, det tycker jag var snabbt för att vara F-kassan!
Så 29 juli är min sista arbetsdag. Är inte så länge kvar tills dess.. Men ändå känns det som en evighet!

Nu har ni fått en liten uppdatering om vad som hänt & händer.. Får väl se hur länge det dröjer innan nästa uppdatering igen ;) 




V.24

Barnet

Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne.

Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan.

Nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 700 gram.


Mamman

Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen.
Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu.

En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också använda stödstrumpor.

Pappa/partner

Nu kan du nog känna fostrets aktivitet utanpå magen. Kvinnan kan känna buffar och sparkar betydligt tidigare. Du får ha tålamod. Det är vanligt att rörelserna avtar så fort man lägger handen på magen.

Man gör sig gärna en bild av hur bebisen ligger, men det är svårt att känna fram den bilden om man inte är proffs. Det kan visa sig att det du trott vara huvudet i själva verket är rumpan. Barnmorskor kan sin sak och kan visa hur barnet ligger om ni är nyfikna.


Kommentarer
Postat av: Elin

Roligt med uppdates, keep on going girl ;)

2010-06-02 @ 21:59:02
URL: http://m4rklund.blogspot.com
Postat av: emelie

haha, vadå, tror du inte jag klarar det själv eller? ;-)

2010-06-08 @ 20:45:05
URL: http://http:/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0