Tantvarning?

Det börjar nog bli lite tantvarning på mig.. Nu ska ni få höra varför.. Genom jobbet så har vi anställda fått oss ett par stödstrumpor. Jag tänkte för mig själv, behöver man de egentligen? Men jag måtta benen o allt de som skulle göras, inväntade med spänning på att dom skulle komma så man fick prova dessa. När dom väl kom så glömde jag bort dom. De blev liggandes hemma i socklådan och där har dom legat till igår då jag plockade fram dem. För jag tänkte använda dom på arbetet igår. Japp och så blev det. Först när jag drog på mig dessa så skrattade jag lite åt mig själv.. Dom är jätte fina.. Men dom slutar ju precis vid knävecket.. o hur snyggt är de på en skala 1-10? Ser precis som om att man dragit ett par vanliga sockar alldeles på tok för långt upp.. haha! inte sexigt! ;P
Men dock så skönt att ha dem på sig när man har jobbat. så tantvarning eller ej, så kommer jag använda dessa under fler arbetsdagar, för de var otroligt skönt för benen. Inte för att jag haft nå problem med benen eller svullnader m.m. Men de ha bara varit skönt att ha dem :)
Nu vet ni de, kanske onödig info :P

Igår så började jag så stort med att städa i köket och plocka undan en massa skålar, glas, tallrikar o en massa annat. Sånt som man inte använder egentligen, utan de bara står där och samlar en massa damm.. Så nu är de nerpackat o klart. Men sen tog de stopp i mitt städil.. Hamnade i att bli fyllechaffis.. Kanske inte världens smartaste drag när man skulle upp på morgonen och jobba 06.50. Tog mig i säng efter kl. 02.00 tror jag. Sen kunde jag inte sova riktigt ordentligt när älsklingen inte va hemma. Hade någon slags oro i kroppen att de skulle hända honom nånting medans han var ute på sina körningar. Så när jag hörde att taxin kom hem på uppfarten imorse kring 05.30 så somnade jag "ordentligt" och sov i 10 minuter innan jag klev upp.
tycker ändå ja inte varit så hemskt trött idag på jobbet, tog mig en tupplur på rasten.
Men fyllechaffis o börjar tidigt på morgonen är inte att rekommendera!

idag när jag kom hem från jobbet så blev de äta middag o sen var de fullfart i köket igen med att städa klart.. Och jag har inte klart ännu.. hittar ju mer och mer. och sen har jag gjort en hel omvändning i köket, bytt omkring i lådor och allt. Så nu lär vi ju inte hitta i lådorna för ett tag framöver.. :)
Men det känns skönt att få bort en massa som bara står där för att stå.. Mycket som man fått under livet o årens gång o sånt man köpt på sig. egentligen vill jag inte packa ner nånting.. men.. måste få ordning och plats i skåp och lådor.
Så imorgon återstår de väl att göra det sista, städa klart!
Har dammtorkat och så. men lite kvar att göra ändå. Sen blir de nästa rums tur :)

Ne nu blev det mycket svammel hära!

hade tänkt slänga in nån bild som jag tog från Umba:


Så här ser en del postlådor ut där, bara som nå fack..



Finns ett X-antal sådana hära småmagasinaffärer.. (Utsidan lurar en, de ser kanske lite större ut än vad de egentligen är, men dom är verkligen inte stora på insidan) det här var bara 1 utav alla..



Detta är ett lägenhetshus.. Lite skillnad på deras lägenheter och våra lägenheter i sverige.. men det tar inte slut där, utsidan kan lura en, den ser ändå hyffsat fin ut(?) men kommer man då in och får se på insidan hos en av dem som bor där.. man kan inte fatta att folk bor så.. Och hur man i all denna "Fattighet" ändå kan vara så glad och så gästvänliga.
De som bor i sådan hära lägenheter måste hämta vatten själva från en vattenpump som finns utplacerad. Och så är de på många ställen där.




I detta sneda och vinda hus bor de folk..



Helt otroligt.. nu vet jag inte om de bor någon i detta, men de skulle inte förvåna mig..
Tror ni någon i sverige skulle klara att bo så hära?
husen är inte lika täta som våra hus här.. jaa de går nog inte ens att jämföra..
Och dom bor så hära även när vintern o kylan kommer!



Jag har varit till Umba 2 gånger och jag kan fortfarande i min värld inte förstå att trotts hur dåligt ställt dom har de. Så är dom glad, gästvänlig och kämpar sig genom.
Hur tror ni man skulle reagera hära hemma om 7 ryssar kommer och plingar på ytterdörren och vill komma in för att lämna lite mat? Inte alls på de sätt som de gjorde där.
Vi kom 7 svenskar o knacka på dörren. Blev mottagen med öppna armar och en del som vi var in till ville aldrig sluta prata med oss. De är så otroligt få höras alla dessa berättelser och historier.




Trotts att störren delen av husen är mer eller mindre fallfärdiga, så är de samtidigt mysiga hus. De ser så mysig o söta ut.
Men jag tror själv aldrig jag skulle klara av att bo som dom gör, helt ärligt.
på detta kort så står jag på en bro, och fotar på gamla umba - detta är då på vänster sida om bron..
Nästa bild visar vilken skillnad de är på dem som inga pengar har och dem som ha pengar..



Detta är då på höger sida om bron.. Skillnad eller? De syns vilka som har pengar..



Ne nu var detta allt för mig.. Har ni frågor om Umba så får ni gärna lämna en kommentar så ska ja försöka svara så gott jag bara kan :)

God natt på er!

tjingeling

Älskar Min Markus!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0